Produkt turystyczny

DŁUGOŚĆ TRASY: ok. 34 km

PROFIL WYSOKOŚCIOWY:

PRZEBIEG TRASY:

Osturňa - Ždiar - Bachledova Dolina - Furmanec (1038m n.p.m.) - Veľká Franková - Osturňa

OPIS TRASY:

Trasę rozpoczynamy w miejscowości Osturňa, gdzie możemy poznać bogate życie folklorystyczne mieszkańców, bo około 157 obiektów jest wpisane na listę zabytków. Z centrum wsi ruszamy w górę i dojeżdżamy do skrzyżowania i zielonym szlakiem rowerowym jedziemy drogą asfaltową w kierunku na Ždiar. Droga prowadzi pod górę, po kolejnych zakosach przez las dojeżdżamy na główny grzbiet Magury Spiskiej. Zjeżdżając w dół po lewej stronie otworzy nam się przepiękny widok na Tatry Bielskie z najwyższym Havraniem (2152m n.p.m.) na czele. Dawniej żółtym szlakiem turystycznym wejść można było na Havrań ze Ždziaru, obecnie jednak wejście jest niemożliwe, gdyż cały masyw znajduje się w granicach rezerwatu ścisłego. Na lewo od Havrania mamy Nowy Wierch (1999 m n.p.m.) i na zachód od niego za rozległą przełęczą mamy ostatni szczyt Tatr Bielskich - Murań (1890m n.p.m.), który od dawna był znany góralom. Już w XIX w. liczba wypasanych w Tatrach owiec była ogromna, dlatego zaczeli oni używać niewielkie trawiaste wypłaszczenie takie jak Jagnięcia Zagroda (1625-1850m n.p.m.) na Muraniu. Górale z Jurgowa wynosili na plecach jagnięta i pozostawiali tam przez cały okres letniego wypasu.

Dojeżdżamy do drogi głównej i skręcamy w lewo na dół mijajac po drodze pola, gdzie do dziś wypasa się owce. Przy wyciągu narciarskim Ždiar Strednica, skręcamy w lewo w dół do miejscowości Ždiar. Na miejscu możemy odwiedzić muzeum Ždiarsky dom, gdzie zapoznamy się z folklorem oraz życiem ludności w Tatrach Bielskich. Muzeum oferuje każdemu, by ubrał się w typowy strój ludowy i może wziąć udział w obrządku „Ždiarskiego wesela".

Z Ždiaru udajemy się w kierunku na Spiską Belę, po 3 km skręcamy w lewo na kompleks narciarski Bachledka w Bachledovej Dolinie. Tam możemy wybrać dwie opcje, albo skorzystać z wyciągu narciarskiego i wyjechać na szczyt, albo żółtym szlakiem rowerowym numer 8863 wspiąć się na własnych nogach. Po dotarciu na szczyt możemy skorzystać z nowej atrakcji, jaką oferuje Chodnik Koronami Drzew - jest to platforma widokowa wybudowana nad szczytami drzew, z wielką wieżą widokową, z której potem możemy zjechać zjeżdżalnią.

Kierujemy się dalej na północny wschód żółtym szlakiem rowerowym numer 8863, przejeżdżamy przez szczyt Furmanec (1038 m n.p.m.) i zjeżdżamy już na północ zostawiając grań za sobą. Po ok. 1 km nasza ścieżka rowerowa skręca w prawo na stokówkę, którą kierujemy się na drugą stronę doliny. Wyjeżdżając z lasu drogą gruntową kierujemy się wzdłuż lasu do drogi, która idzie z Hanuszowców. My skręcamy w lewo i zielonym szlakiem rowerowym nr 5865 zjeżdżamy do Veľká Franková.

Miejscowość Veľká Franková podobnie jak Osturňa  zamieszkiwana jest przez ludność łemkowskiego pochodzenia, do dzisiaj miejscowi zachowali swój folklor oraz oryginalny język, który nie jest zrozumiany nawet przez Słowaków. Zachowało się tutaj sporo dawnych zabudowań z bali drewnianych o szczelinach między belkami zabitych deseczkami malowanymi zazwyczaj na niebieski kolor. Trasę kończymy dojeżdżając do Osturňa.

Dodatkowe informacje

Współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach